Mākslas zinātnieces Daces Lambergas 2004. gadā izdotā pētījuma atkārtots un papildināts izdevums. Papildinājumi galvenokārt attēlu klāstā – jauni Aleksandra Drēviņa, Gustava Kluča, Ugas Skulmes, Valdemāra Tones un Konrāda Ubāna darbi.
“Klasiskajā modernismā iekļaujas tādas 20. gadsimta pirmās puses avangarda parādības kā fovisms, ekspresionisms, kubisms, futūrisms, dadaisms, supremātisms, konstruktīvisms, neoplasticisms, pūrisms, sirreālisms, jaunā lietišķība un dažādi abstrakcionisma paveidi. Nozīmīgi, ka katrā tautā dzima un pastāvēja tikai tās mentalitātei raksturīgie strāvojumi. Franču mākslā “tīrā” veidā neatspoguļojās ne futūrisms, ne jaunā lietišķība. Savukārt vācu glezniecībā netika īpaši izcelts kubisms, kura ģeometrizācija gan neapšaubāmi ietekmēja ekspresionismu un visai būtiski skāra arī itāliešu futūrismu.
Latviešu glezniecībā izveidojās savs vietējais klasiskā modernisma variants, ko noteica gan vēsturiskie apstākļi, gan tautas raksturs un gars. Tajā reāli izpaudās tikai daži modernisma virzieni – kubisms, fovisms un jaunā lietišķība.
Mākslinieki pazina arī ekspresionismu, futūrismu, pūrismu un konstruktīvismu, lietoja tādus jēdzienus kā bezpriekšmetiskā glezniecība un supremātisms, bet, piemēram, par abstrakcionismu, dadaismu vai sirreālismu neizrādīja nekādu interesi,” raksta Dace Lamberga.
Grāmatā pētīti modernisma pirmsākumi, Rīgas mākslinieku grupas izveidošanās un darbība, kubisma sākumi un latviešu kubisma īpatnības, konstruktīvisms Krievijā, Eiropā un Latvijā, “mērenais modernisms” latviešu mākslā (ekspresionisms, fovisms) un jaunā lietišķība. Pielikumā atrodama laika josla ar notikumiem Latvijā un pasaulē no 1905. līdz 1930. gadam, mākslinieku biogrāfijas, izstāžu saraksts, attēlu saraksts, nozīmīgākā bibliogrāfija, kā arī personu rādītājs.